گزارش عملکرد رویداد کیش اینوکس 2019

درباره کیش اینوکس 2019

رویداد kishINVEX در طول سال‌های برگزاری با برخورداری از حمایت و مشارکت گسترده وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین مشارکت‌کنندگان بین‌المللی و با حضور نخبگان اقتصادی کشور به محلی جهت  ارائه تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط  کلان اقتصاد کشور ، تقارن  و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی داخلی و بین‌المللی تبدیل گردیده است.

در سال رونق تولید که با هدف افزایش توان تولید از طریق حمایت از نظام‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی، جذب سرمایه برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری و  تسهیل تجارت خارجی که در شرایط تحریم نامگذاری شد، رویداد kishINVEX2019 با مشارکت و حمایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تجاری، سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی از تاریخ 27 لغایت 30 آبان ماه 1398 در جزیره کیش برگزار گردید.

تعریف و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی توسط بخش‌های اقتصادی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه فرصت مناسبی را برای ایجاد تعاملات مثبت بین مشارکت‌کنندگان رویداد kishINVEX2019 ایجاد نمود.

همچنین برگزاری همایش‌های جانبی و نشست تخصصی‌های تخصصی، برگزاری جلسات همتایابی تجاری با محورهای مختلف معرفی فرصت‎های سرمایه‌گذاری در کشور و نیز معرفی قابلیت‎ها و ظرفیت‎های بازار پول و سرمایه با هدف همگرایی و هم افزایی دست‌اندرکاران اقتصادی در تقویت توان کشور و کاهش وابستگی‎ها در دو محور داخلی با موضوع رونق تولید و نقش بازار سرمایه در افزایش تولید ملی و محور بین‌الملل با موضوع گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و همجوار از دیگر ویژگی‌های برجسته این رویداد بود.

محورهای رویداد
  • نقش بازار سرمایه در رونق تولید
  • هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید
  • رشد اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت توانمندی‌های ملی
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در حوزه‌های استراتژیک
  • معرفی ابزار‌ها و روش‌های نوین تامین مالی
  • نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصادی کشور
  • گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، همجوار و کشورهای دوست
  • توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد
  • دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی
حضور بیش از 270 شرکت داخلی در حوزه‌های
  • بازار سرمایه و تامین مالی 57 شرکت
  • بیمه 21 شرکت
  • سرمایه‌گذاری 48 شرکت
  • حوزه انرژی 11 شرکت
  • حوزه دانش بنیان 37 شرکت
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 8 سازمان
  • صنعت، معدن و کشاورزی 33 شرکت
  • عمران و ساختمان 29 شرکت
  • بازرگانی 17 شرکت
  • نشریات و رسانه‌های اطلاع رسانی 13 شرکت
حضور مقامات و مدیران ارشد اقتصادی

حضور بیش از 100 نفر از مقامات و مدیران ارشد اقتصادی از وزارت امور اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و تجارت ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، استانداری تهران، استانداری قم، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانکهای شهر، ملت، مسکن، کارآفرین و رفاه کارگران، مدیران عامل شرکتهای بیمه و سندیکای بیمه گران و …

نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی
  • برگزاری بیش از 30 نشست تخصصی با حضور بیش از 100 سخنران کلیدی بلند پایه و نخبگان اقتصادی
  • برگزاری بیش از 12 کارگاه آموزشی
پوشش رسانه‌ای

حضور بیش از 150 نفر خبرنگار از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کثیر‌الانتشار نظیر دنیای اقتصاد، اقتصاد کارا، بورس 24، فارس، مهر، ایرنا، ایسنا، ایلنا، تسنیم، خبرآنلاین، ایبنا، بورس پرس، عصر ایران، ابتکار، سرمایه و ثروت، بورس نیوز، تجارت نیوز، نیکان رسانه، پرس TV ، بازار امروز، نیوز صمت، جهان صنعت، العالم، سنا، اکو ایران و …

حضور هیئت‌های دیپلماتیک و سرمایه گذاران خارجی

حضور هیئت‌های دیپلماتیک 22 کشور جهان از جمله سفرای کشورهای لهستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان، گرجستان، کاردار مجارستان، نفر دوم سفارت تاجیکستان، رایزن اقتصادی آفریقای جنوبی، رایزن اقتصادی بلژیک، دبیر اول کشور روسیه به همراه رایزن اقتصادی این کشور، رایزن اقتصادی سفارت افغانستان، دبیر امور خارجه الجزایر به همراه هیئت‌های سرمایه‌گذاری از کشورهای مختلف.

تاسیس دبیرخانه دائمی رویداد کیش اینوکس در جزیره کیش

با دستور و پیگیری مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش و با توجه به اهمیت رویداد KishINVEX در معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور در ابعاد ملی و بین‌المللی، تشکیل دبیرخانه دائمی رویداد KishINVEX در دستور کار قرار گرفته است.
بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده، تشکیل جلسات منظم بین ارکان برگزاری رویداد، حفظ ارتباط موثر با مشارکت‌کنندگان در رویداد گذشته، رصد مذاکرات و توافقات بین مشارکت‌کنندگان، پیگیری اعلام دستاوردهای رویداد و تهیه گزارشات لازم در راستای برنامه ریزی جهت برگزاری هرچه بهتر دوره پیش رو از اهداف تاسیس این دبیرخانه می‌باشد.

ملاقات‌های تجاری هدفمند (جلسات همتایابی)

استقبال مشارکت‌کنندگان رویداد کیش اینوکس از برگزاری جلسات همتایابی که در محیطی حرفه‌ای و به دور از مشغله‌های کاری روزمره برگزار گردید، زمینه معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌ها، تبادل نظرات کارشناسانه و امکان گسترش همکاری‌های بیشتر را فراهم نمود.
کیش اینوکس 2019 فرصتی منحصربه‌فرد برای مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی در دست‌یابی به اطلاعات عمومی و تخصصی حوزه بازار سرمایه کشورمان ایجاد کرد. طی برگزاری این رویداد، شرکت‌کنندگان در ملاقات‌های از پیش برنامه‎‌ریزی شده و هدفمند به تعامل با بازار هدف خود، تبادل ایده‌ها و تجربیات و بررسی امکان همکاری محتمل آتی پرداختند. این جلسات فرصت مناسبی را در اختیار واحدهای داخلی اعم از تولیدکنندگان، فعالان بازار سرمایه، پروژه‌های سرمایه پذیر و سایر ددست‌اندرکاران این حوزه قرار داد تا به معرفی ظرفیت‌‌های تولیدی و خدماتی خود بپردازند و از این طریق به پویایی و هم افزایی هرچه بهتر کسب و کار خود در کنار سایر شرکت کنندگان اهتمام ورزند.
دپارتمان جلسات همتایابی رویداد کیش اینوکس 2019 با زمان بندی دقیق به استقبال مدیران عالی و کارشناسان حاضر در این رویداد رفت که حاصل این اقدام برنامه‌ریزی از پیش هماهنگ شده برگزاری‌ بیش از 400 جلسه در محل غرفه مشارکت‌کنندگان و سالن‌های ویژه جلسات همتایابی بود.

مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در رویداد کیش اینوکس و تشکیل پاویون شرکتهای دانش بینان

جزیره کیش به عنوان یکی از پر استعداد ترین مناطق آزاد ایران چند سالی است که مسیر توسعه را به صورت روز افزون طی می‌نماید. یکی از حوزه‌های مورد توجه مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه و گسترش همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ هاست. در این راستا عقد تفاهمنامه همکاری بین منطقه آزاد کیش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاههای کشور در راستای تقویت اکوسیستم نوآوری در جزیره کیش، افتتاح برج نوآوری کیش و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور از اقدامات انجام شده در این زمینه می‌باشد.در رویداد KishINVEX2019 پاویون شرکتهای دانش بنیان و نوآور با حضور بیش از 40 شرکت و با حضور مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل گردید. همچنین برگزاری دو نشست تخصصی با موضوع متنوع سازی اکوسیستم نوآوری و نقش مناطق آزاد در اکوسیستم فناوری و نوآوری در طی روزهای برگزاری رویداد KishINVEX2019 از دیگر برنامه‌های این رویداد در راستای تمرکز بر این حوزه استراتژیک بود.

جلسات همتایابی
مسابقات فین تک دانش آموزی

همزمان با برگزاری KishINVEX2019 ششمین دوره مسابقات فین تک دانش آموزی با حضور مسئولین سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برگزار شد. این دوره از رقابت‌های فین تک دانش آموزی با هدف تمرین روش‌های سرمایه‌گذاری و نحوه و چگونگی خلق ثروت از طریق ایجاد یک حرفه جدید همزمان با برگزاری رویداد کیش اینوکس برگزار گردید.
اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش روش‌های نوین سرمایه‌گذاری با محور ارتقای سواد مالی در سراسر کشور از جمله برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار در فرهنگ سازی آموزش مفاهیم بورسی و تعمیق سواد مالی می‌باشد که در این رویداد از طریق برگزاری مسابقات فین تک دانش آموزی اجرا گردید.