رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از پایان جلسه اعضای این کمیسیون با وزیرامور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد از مقدمات ایجاد بورس بین الملل، نخستین بار در منطقه آزاد کیش خبر داد.

پورابراهیمی : بورس بین الملل به منطقه آزاد کیش می رودمحمدرضا پورابراهیمی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بورس بین الملل ظرفیت مبادلات ارزی و اوراق بهادار خواهد داشت و می‌تواند در حوزه کالا هم ورود پیدا کند و مجلس از چنین اقدامات اقتصادی پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: در پی درخواست شورای عالی مناطق آزاد، کلیات آن در سازمان بورس تصویب شده و تا دو هفته آینده فرایند ایجاد بورس بین الملل در شورای عالی بورس بررسی و نهایی می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه، اعتراض نمایندگان به سازمان امور مالیاتی از افزایش دایره شمول قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد را با سوال از وزیر اقتصاد در این جلسه خاطر نشان کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی با برداشت خاص از آئین نامه این قانون، همه مناطق آزاد اقتصادی را مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده کرده که نمایندگان به این مسله معترضند.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از آنجا که به نظر نمایندگان، دامنه شمول این قانون، مناطق آزاد را دربر نمی‌گیرد مقرر شد برای اصلاح این آئین نامه، پس از ارزیابی محصور بودن، طراز تجاری مثبت و امکان نظارت داشتن مناطق آزاد، این کمیسیون نظر قانونی اش را به وزارت اقتصاد بفرستد و مجلس در این باره استفساریه بدهد.

از دیگر سوالات در این مصاحبه ضرورت رعایت عقود اسلامی و جلوگیری از عملیات ربوی بانکی بود که پور ابراهیمی گفت: با تصویب دو طرح مهم اصلاح و تجدید نظر در قانون ۵۰ ساله بانک مرکزی و قانون عملیات بانکداری که در دستور کمیسیون اقتصادی است می‌توانیم این اطمینان را بدهیم ضمن توجه ویژه به رعایت موازین شرعی و قانونی بانکداری، آثارتورمی و حجم نقدینگی ناشی از خلق پول بانک‌ها کنترل شده و کاهش یابد.

در جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی به سوالات نمایندگان درباره مبارزه با تورم و گرانی و فساد در عرصه‌های اقتصادی؛ مدیریت مناطق آزاد؛ امور گمرکی و مالیاتی و بانکی؛ واگذاری‌ها در سازمان خصوصی سازی؛ نحوه پرداخت وام ازدواج و انتصابات در این وزارتخانه پاسخ داد که برخی نمایندگان از این پاسخ‌ها قانع شدند و شماری هم به سید احسان خاندوزی مهلت دادند تا پیش از فرستاده شدن سوالات به صحن، مسایل را بررسی و اصلاح کند.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم برای بررسی عملکرد مدیریت مناطق آزاد در این جلسه حضور داشت.

Loaded: 0%

Progress: 0%
Remaining Time -0:46

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.