در راستای برقراری و توسعه تعاملات بانکی و راهکارهای عملیاتی و تسهیل همکاری‌های مشترک در چهارچوب ضوابط و قوانین و مقررات جاری، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ‏‏- صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک ملت با حضور «سعيد محمد» مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و «رضا‌دولت‌آبادی» مدیرعامل بانک ملت به امضا رسید.

به گزارش فرینا، مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: برقراری و توسعه تعاملات بین بانک ملت و دبیرخانه شورایعالی در زمینه ارائه خدمات مرتبط با سازمان های مناطق آزاد تجاری‏‏ ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و فعالان اقتصادی مناطق در چهارچوب قوانین، مقررات، ضوابط و بخشنامه های جاری بانک و همچنین ضوابط ابلاغی از سوی بانک مركزی و قوانین مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
سعید محمد افزود: فعالان اقتصادی در ماه های اخیر حرکت خوبی به سمت مناطق آزاد داشتند اما پشتیبانی ها در این حوزه نیاز است تا با قوت بیشتری انجام شود تا این فعالان در مناطق آزاد حفظ شوند.
وی اظهار داشت: بانک آفشور، بیمه آفشور و بورس بین الملل سه مورد بسیار مهم در مناطق آزاد هستند که فعالان اقتصادی به آن ها نیاز مبرم داشتند و در دوره های گذشته مغفول مانده اند و در این مدت خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای تاسیس آن ها شکل گرفته است. رییس محترم جمهور هم به جد پیگیری احیای این موضوعات در مناطق آزاد هستند.
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: بانک آفشور یک مقوله ای است که قانون نیز در راستای تاسیس آن تاکید داشته و بر همین مبنی مناطق آزاد به سمت تاسیس آن حرکت کرد و حتی مقدمات تاسیس آن را به صورت کامل انجام داده است. در لایحه بودجه 1401 به بانک مرکزی تکلیف شده که باید بانک آفشور در مناطق آزاد کشور راه اندازی شوند.
سعید محمد در ادامه به سابقه بانک ملت در همکاری با بیمه اشاره کرد و افزود: بیمه آفشور از دیگر موضوعاتی است که پیگیری های اولیه آن انجام شده و با توجه به سابقه ای که بانک ملت در همکاری با حوزه بیمه دارد، می توانیم از ابتدا موضوع بیمه آفشور در مناطق آزاد را با همکاری این بانک پیش ببریم.
سعید محمد افزود: بانک ملت یکی از قوی ترین بانک های کشور است که ظرفیت های خوبی دارد و بر همین مبنی می توان همکاری خوبی میان مناطق آزاد و بانک ملت شکل داد. سیستم بانکی کشور امروز می توان کمک کننده در تمامی عرصه ها باشد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.
وی با اشاره به این که منطقه آزاد قشم ظرفیت بسیار بالایی دارد، گفت: پروژ های خوب اقتصادی و تفریحی و به خصوص در حوزه سوخت در این منطقه انجام شده است و این یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری از سوی بانک هاست. امروز بندرعباس به علت حجم بالای ترانزیتی که دارد با چالش هایی مواجه شده است و ضرورت دارد تا قسمتی از ترافیک ترانزیت را به سمت بنادر دیگر از قبیل بندرکاوه هدایت کرد که این نیز با هم افزایی بین دستگاهی می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.
این تفاهم نامه در 6 ماده تنظیم شده است که می توان به ارائه انواع خدمات مالی و بانکی با تکیه بر خدمات نوین بانکی مورد نیاز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک، اعطای انواع تسهیلات ریالی، ارزی و صدور انواع ضمانتنامه های ریالی و ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی مطابق بخشنامه های و ضوابط داخلی بانک و دستورالعمل ها و مقررات بانک مركزی ج.ا.ا، ارائه انواع خدمات الکترونیکی توسط شبکه شعب و درگاه های الکترونیکی در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی ج.ا.ا و پیش بینی تمهیدات لازم در خصوص تمركز امور بانکی سازمان های مناطق در چارچوب مقررات مربوطه بنا به درخواست هر سازمان اشاره کرد.
گفتنی است؛ این تفاهم نامه همکاری روز شنبه (5 شهریورماه) در محل ساختمان مرکزی بانک ملت به امضای طرفین رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.