محمد علی دهقان دهنوی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار

جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور بر همگان روشن است و از آنجا که این بازار کانال تامین مالی برای تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است، باید از آن حمایت شود. اما سال 1399 برای بخش زیادی از سهامداران بورس، سال پرچالشی بود. هرچند در ماههای نخست سال، روند استقبال از بورس بسیار دلگرم کننده بود، اما به دلائل خارجی و بعضا داخلی، مسیر رو به رشد رو به افول گذاشت و برای بسیاری زیان آفرین شد.

با این حال در پی تغییرو تحول صورت گرفته و بهبود شرایط، با حمایت عالی سیاستگذاران نظام، بورس، حرکت تازه را شروع کرده و امید می رود در ماههای پیش رو، شرایط ارزش آفرین باشدو

یکی از اقدامات مهم در تقویت بورس، حمایت قاطع سران قوا از بازار سرمایه بوده است که براین اساس، 7 پیشنهاد سازمان توسط ستاد عالی هماهنگی  سران قوا به تصویب رسید.بر مبنای مصوبات حاصله، باید معادل ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود که تاکنون معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار آن واریز شده است. مصوبات سران قوا، پس از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع داده می‌شود و پس از تایید دفتر مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ می‌شود. بعد از ابلاغ، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام داده می شود تا با قدرت آنها را در بازار اجرایی کنیم و شاهد اثرات مثبت آن در بازار باشیم. بر اساس مصوبات ، مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

پیرو مصوبات بدست آمده، بانک‌ها و موسسات اعتباری برای برنامه های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید خارج خواهند بود. به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت هایی که ازسهام  خود یا شرکت های زیر مجموعشان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت هایی  که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

طراحی سامانه بومی معاملات نیز اقدام ارزشمند دیگری برای انجام هدفمند و هوشمند معاملات است.این سامانه معاملات یک دستاورد علمی و فناوری برای ایران است که شروع به کار آن با اوراق یا چند نماد است و به صورت تدریجی به سمت معاملات بیشتر خواهیم رفت. سال گذشته سامانه معاملات با برخی از مشکلات مواجه شد اما تحت تاثیر تحریم‌های موجود توانایی به روزرسانی آنها را نداشتیم. این موضوع باعث شد تا سامانه بومی طراحی و به اجرا برسد.

تقویت تقاضا نیز از راهکارهای مهم این سازمان برای ساماندهی بازار سرمایه است. درماه های گذشته تقاضا تضعیف شده که می توان با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، طرف تقاضا را در بازار تقویت کرد.سازمان بورس از حقوق تمام سهامداران به ویژه سهامداران خرد پاسداری خواهد کرد. همچنین قرار است برای همه صنایع در سازمان بورس “میز صنعت ” ایجاد و از ظرفیت های کارشناسی خود آنها برای بهبود شرایط  استفاده کنیم . برنامه های متنوعی برای ارائه اطلاعات ارزشمند درباره شرکت ها به سهامداران داریم تا این افراد بتوانند براساس تحلیل درست درباره سهام خود تصمیم گیری کنند.

شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های بزرگ براساس تحلیل های به دست آمده، تمایل به سرمایه گذاری در سهام های ارزشمند دارند، اما امکان تامین مالی برای آنها وجود ندارد که ما این مسیر را تسهیل کرده ایم ؛ به نحوی که قرار است این شرکت ها، اوراق بدهی منتشر و با جمع آوری سرمایه به دست آمده، سهام خریداری کنند. لذا با تحقق این امر طرف تقاضا تقویت خواهد شد.

 توسعه روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، یکی دیگر از اقدامات است، اظهار کرد: امیدواریم با بررسی پیشنهادها در دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حمایت و کمک مجلس، بتوانیم در زمینه بهبود شرایط گام برداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.